گرایش به بازاریابی اینترنتی در سال ۲۰۱۷

۱۴ تکنیک مؤثر در بازاریابی اینترنتی در سال ۲۰۱۷مطابق با Smart Insights readers  

 در این مقاله سعی می‌کنیم نگاهی عمیق به مهم‌ترین گرایش‌های بازاریابی اینترنتی در سال جاری بیندازیم. در اینجا به اهمیت هر کدام از موارد، با توجه به محبوبیت آن می پردازیم.

 

 برای دریافت نظرات کارشناسانِ Smart Insight readers در ارتباط با مهم ترین گرایشات بازاریابی، از آنها خواستیم یکی از فعالیت‌های بازاریابی که به نظرشان بیشترین سود و فروش را در سال ۲۰۱۷ دارد، نام ببرند و در مجموع ۲۳۵۲ پاسخ از فروشندگان در سراسر دنیا به دست آوردیم. نتایج از این قرار هستند:

عکس (۱)

توجه کنیم که این نتایج الزاماً نشان دهنده ی مهم‌ترین فروش ها نیستند، بلکه بر تاکتیک‌هایی که منجر به بیشترین صعود در سال جاری شده اند دلالت می‌کنند. بنابراین نشان می دهند که چه چیزی بیشتر در حال توسعه و دارای اهمیت است.

در ادامه برای آنکه راحتتر متوجه شویم، برچسب‌های کوتاهی برای هر کدام ازاین موارد برگزیده‌ایم تا به بررسی دقیق نتایج بپردازیم. برای مثال 'داده‌های بزرگ'(big data)، یک واژه‌ی مبهم است، اما زمانی که تعریف دقیقی از آن ارائه کنیم تا بتوانیم به تحلیل های جامع و پیش گویانه دست یابیم، این واژه نمایانگر ارزش تکنیک بازاریابی خاصِ 'داده‌های بزرگ'(big data) است و خواهیم فهمید که چرا این تکنیک در رتبه‌ی دوم قرار گرفته است. در اینجا لیست کاملی از تکنیک های بازاریابی دیجیتالی در اختیار داریم:

  • داده‌های بزرگ (شامل دیدگاه های تجارتی و مشتری-محور و تحلیل های پیش گویانه )
  • انجمن های بازاریابی محتوی(content) (انجمن‌های برند)
  • بهینه سازی نرخ وارونی (CRO) توسعه ی تجریبات وب سایت
  • نمایش بنرها، رسانه‌های جمعی مرتبط با آگهی‌های اینترنتی شامل ریتارگتینگ و برنامه ای
  • اینترنت اشیاء(IoT) اپلیکیشن های بازاریابی
  • اتوماسیون بازاریابی ( شامل CRM، بازاریابی ایمیلی و خصوصی سازی وب)
  • بازاریابی موبایلی ( آگهی دهی موبایلی،‌ ایجاد و تکامل شبکه واپلیکیشن ها)
  • بازاریابی جستجو به صورت پرداخت شده ( مانند کلمه-آگهی های گوگل که با هر کلیک پرداخت می‌شوند)
  • PR آنلاین ( شامل توسعه ی توانا=influencer outreach)
  • مشارکت ها ( شامل اعضاء و همکاران تجارتی)
  • بهینه سازی موتور جستجو ( SEO یا جستجوی سازمان یافته)
  • بازاریابی رسانه‌های جمعی شامل CRM و Social Costumer Care
  • پوشاک ( مانند ساعت اپل، دنبال کنندگان فعالیت، Augmented reality)

در این گراف، ۸ تکنیک کلیدی را که برای تجارت ها، به منظور مدیریت و برای بازاریاب های شخصی، برای بهبود مهارت هایشان اساسی اند، به صورت ساده نمایش داده ایم. این شکل تکنیک های اصلی که منجر به فروش و پیش افت بیشتر می‌شود را نشان می دهد. اما برخی مواقع تکنیک هایی مانند استفاده از AL، IoT و پوشاک مهم تر خواهند بود.

عکس (۲) گراف

۱۴ تکنیک مهم بازاریابی در سال ۲۰۱۷

اکنون به بررسی دقیق تکنیک های نام برده در بالا می پردازیم که در سال ۲۰۱۷ مهم بوده اند.

  • گرایش های Content marketing

در سه سال اخیر که ما شروع به انجام این گزارش کرده ایم، Content marketing در رتبه ی سوم اهمیت قرار گرفته است، بنابراین توجه خود را به اینکه چگونه می توان یک استراتژی جامع و فراگیر در Content marketing  داشت، معطوف می کنیم. تحقیقات ما در HubSpot ، نشان می دهند که امروزه بیشتر تجارت ها ( حدود ۴۰٪) از یک رویکرد استراتژیک بهره می‌برند؛ در نتیجه این گرایشی است که در سال ۲۰۱۷ انتظار داریم هم‌چنان تداوم یاید. هم چنین انتظار می رود که توجه بیشتری بر اندازه گیری Content marketing ROI، به عنوان هزینه و رقابت میان پیش افت های Content marketing متمرکز گردد. در یک سطح کاربردی، Martech Guru Scott Brinker درباره ی چهارمین موج Content marketing  صحبت کرده و اکنون شاهد موارد بیشتر و بیشتری از اپلیکیشن های بازاریابی مؤثر هستیم.

  • داده ی بزرگ

همان گونه که ابتدا نیز مطرح کردیم،‌ اپلیکیشن های بازاریابی داده ی بزرگ، شامل دیدگاه های تجارت و مشتری و هم چنین تحلیل های پیش گویانه هستند. بسیاری از مردم، داده ی بزرگ را یک عنصر مهم تلقی می کنند؛ چرا که باعث افزایش در حجم، داده ی real-time ، و فرمت های داده در تجارت آنها شده و می خواهند با استفاده از این تکنیک، فروش خود را از طریق خصوصی سازی وبسایت ها یا بازاریابی ایمیلی افزایش دهند. این موضوع رابطه ی تنگاتنگی هم با یادگیری ماشینی (Machine learning) دارد، جایی که در آن، داده ی بزرگ نقش مهمی در تشخیص تمایل به وارونه شدن رفتارها و شخصیت های متفاوت مشتری ها، ایفا می کند.

  • اتوماسیون بازاریابی ( شامل CRM، بازاریابی ایمیلی و خصوصی سازی وب)

همانند Content marketing ، اتوماسیون بازاریابی نیز در ۵ سال اخیر، جزو سه تا از مهم ترین تکنیک های بازاریابی به شمار می رود. تحقیقات نشان می دهند که بسیاری از تجارت ها هنوز این پتانسیل را دارند که اتوماسیون خود را بهبود و توسعه ببخشند. برای اینکه بدانید از کجا شروع کنید و چگونه به مرحله ی بالاتر برسید، می توانید در ایمیل مارکتینگ و  marketing automation toolkit  استفاده از اتوماسیون بازاریابی ایمیلی خود را ارزیابی کنید.

  • بازاریابی موبایلی ( آگهی دهی موبایلی،‌ ایجاد و تکامل شبکه واپلیکیشن ها)

سه سال پیش، موبایل جزو سه فاکتور مهم بود، اما هرچه شرکت ها بیشتربا طراحی وب ها بصورت موبایل-پاسخی و در قالب ایمیلی خو گرفته اند، نیاز کمتری به توجه بر این فاکتور می بینند، یا حداقل می توان گفت که احتمال کمتری برای رشد و افزایش آن وجود دارد. اگرچه، تحقیقات حاکی از آن هستند که نرخ پس زنی وارونه به طور چشمگیری در موبایل های هوشمند کمتر است، بنابراین کارهای زیادی هست که برای بهینه سازی وارونه بر روی موبایل بتوان انجام داد، اگرچه همواره کمتر از دسکتاپ خواهد بود.

موبایل تاثیر چشمگیری بر بازاریابی جستجو دارد، همانطور که شرکت گوگل شدیداً موبایل هایش را دنبال می کند. اما از نظر برخی، این یک عقیده ی اشتباه است؛ چرا که واقعیت این است که بسیاری از کاربران هنوز از دسکتاپ، لپتاپ و تبلت استفاده می کنند و در رابطه با طراحی های موبایل-پاسخی، این خطر وجود دارد که اگر موبایل ها بهینه سازی شوند، آن گاه ممکن است وارونی روی صفحه های با رزولوشن بالاتر افت پیدا کند. به جای این کار، شرکت های در راس، به دنبال رویکردهای طراحی موبایل به صورت قابل انطباق با سایر وسایل هستند؛ مزیت این کار آن است که امکان ارائه ی محتویات و CTAهای مرتبط و زمینه مندِ بیشتری را برای کاربران فراهم کرده و زمان بارگذاری را کاهش می دهد.

اگر بر کل طیف کاربران نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم اینکه موبایل در اولین جایگاه قرار بگیرد، ‌یک دیدگاه اشتباه است؛ زیرا معمولاً دستگاه های مختلف در نقاط مختلفی استفاده می شود. در نتیجه بهترین دیدگاه در رابطه با استراتژی موبایل، در نظر گرفتن آن به عنوان بخشی از یک سکوی چندکاره است. نتایج نشاندهنده ی آن هستند که در تمام کشورهای دنیا، این سکوهای چندکاره بسیار وسیع تر از موبایل ها به تنهایی، یا صفحه ی دسکتاپ به تنهایی هستند.