بازاریابی شبکه های اجتماعی

متن زیر گزیده ایی از بحث های صورت گرفته در خصوص بازاریابی شبکه های اجتماعمی می باشد که در گروه تخصصی وبمستران مطرح گردید. در صورت تمایل به عضویت در گروه لاین وب مستران ای دی webmasteran را در اپلیکیشن لاین ادد کنید.

با تشکر از دکتر هومن رنجبر بابت تهیه این خلاصه و جمع بندی

 خلاصه شب اول بحث در مورد شبکه های اجتماعی

محور بحث در رابطه با ایستاگرام و فیسبوک بود و اینکه ایا دوستان از این دو شبکه نتیجه مورد نظر در جذب مشتری و بازدیدکننده را گرفته اند یا خیر.
اینستاگرام بخاطر جوان بودن و به این دلیل که مانند فیسبوک هنوز الگوریتمهای هوشمندی در نمایش پستهایش ندارد لذا تعداد نمایش پستها بیشتر بوده و به افراد بیشتری نمایش میدهد به همین دلیل میتوان گفت برای سایتها ایجاد سئوی قوی تری نسبت به فیسبوک دارد. فیسبوک نیز در شروع فعالیتش همینگونه بود اما بعدها با پیشرفته کردن الگوریتم های نمایش پستش باعث شد با هر لایک پست در همه جا و به تمام دوستان نمایش ندهد و در صورت کمی فعالیت کاربر و یا بی میلی بازدیدکننده در دفعات بعد احتمال نمایش کم شود. (البته بحث الگوریتم های نمایش شبکه های اجتماعی بسیار گسترده است و در اینده در اینباره بحث خواهیم کرد)
اینستاگرام بیشتر برای کسب و کارهایی مفید هست که بر پایه کاتالوگها و معرفی محصول است مانند مدلینگها از قبیل مارکتهای پوشاک عطر و لوازم ارایشی محصولات الکترونیکی ماننده گوشی موبایل و تبلت و لوازم کامپیوتری و هر انچه نیاز به معرفی بصری دارد.
فیسبوک شاید به توان گفت به دلیل گستردگی امکاناتش نسبت به ایستاگرام عمومیت بیشتری دارد و برای کسب و کارهای بیشتری مناسب باشد.تصور کنید یک سایت علمی با مقالات متنی در فیسبوک موفقتر است نسبت به ایستاگرام که بر پایه تصاویر است.
بعد از انتخاب شبکه اجتماعی باید این مساله را بدانید که پیج ما مانند یک سایت است.نمیتوان ان را رها کرد و انتظار نتیجه گرفتن داشت بلکه نیاز به مدیریت و بروز رسانی دارد تا کاربران هر روزه انها را پیگیری کنند و هر هنری برای نگهداشتن و البته زیاد شدن فن های پیج لازم است باید انجام دهیم که در ادامه چند ترفند برای جذب فن و لایک لیست میکنیم.
قبل از معرفی راه های جذب لایک نگاهی به هدف از لایک گرفتن میکنیم:
اما هدف از بالا رفتن لایک چیست? با هر لایک شبکه اجتماعی ان پست را بر روی دیوار ان کاربر نمایش میدهد تا دوستانش ببینند و همین دیدن لینکهای ما باعث بالا رفتن بک لینک های ما شده و از نظر سئو سایت بسیار مفید است از طرفی این نمایش به دوستان باعث میشود در صورت علاقه ان فرد لایک دیگری به پیج شما تعلق گیرد و برای دوستان ان فرد نیز نمایش داده شود و بصورت شبکه دوستان پست شما گسترده شود و تعداد نمایش بک لینکهای شما زیاد شود و مدام در معرض دید افراد زیادی قرار گیرد و در صورت جذاب بودن پست احتمال جذب مشتری در کسب و کارها زیاد میشود.

راه های پیشنهادی جذب فن در پیج های شبکه اجتماعی:
1- لایکهای فیک: که معمولا با خریداری لایک و یا نرم افزارهایی این کار را میتوان انجام داد.این لایکها ارزش زیادی ندارد و بزودی حتی اثر منفی نیز خواهد داشت مثل بک لینکهای فیک در سایتها. اصول کار این است که از کاربران غیر فعال لایک گرفته میشود و فقط تعداد لایکهای ما زیاد میشود و چون افراد فعال نیستن و احتمالا دوستانی هم ندارند و فقط اکانتهای ساختگی هستند لذا نمایشی از پست ما صورت نمیگیرد.
2- ایجاد تبلیغ از پیج در پیجهای پر بازدید بصورتهای مختلف
  - تبادل پست و تگ
  - ایجاد تگ توسط خودمان بگونه ای که بصورت واضح اعلام نشود و با زیرکی و با ترغیب دیگران انها را به پیج خود بکشیم
3 - برگزاری کمپین های دوره ای به همراه جوایز
4 - ایجاد پستهای جذاب و مورد علاقه عموم و گرفتن لایک و فن و بعد از بالا رفتن لایکها و فن ها پست ها و عکسها ویرایش شود به موارد مورد نظر خود و حتی میتوان کل پیج را از ابتدا بر پایه پیج تفریحی و سرگرمی گذاشت و بعد از جذب نام و محور فعالیتش را تغییر داد.که البته این روش هم روش کاذب هست و به دلیل اینکه جذب فن های هدفمند نیست شاید مناسب نباشد.

ایا با وجود فیلتر شدن فیسبوک استفاده از ان مناسب است?
در جواب این سوال به همان اندازه که موافق هستند مخالف نیز هستند. شاید این دید وجود دارد که چون فیسبوک فیلتر شده دیگر از دور کنار رفته.اما باید توجه داشت فیسبوک همچنان اولین شبکه اجتماعی دنیاست و نه تویتر نه ایستاگرام و نه گوگل پلاس نتوانسته اند محبوبیت ان را کسب کنند شاید بین ایرانیها بدلیل فیلتر بودن کمی کمرنگ شده باشد اما هنوز هم خیلیها حتی با سختیهای فیلترشکن در ان فعالیت دارند از طرفی امکانات زیاد ان نسبت به اینستا مدیریت پیج را حرفه ای تر کرده است.مثلا شیر صدا فیلم تصویر متن لینک و نظر سنجی ها و ....
همانطور که گفته شد بعضی از کسب و کارها و سایتها فقط امکانات فیسبوک میتواند به کمک انها بیاید و نه ایستاگرام.

پس تا اینجا برجسته ترین نکته این است که بسته به نوع فعالیت و کسب و کار ما باید شبکه اجتماعی را انتخاب کنیم و نمیتوان عموما گفت فلان شبکه در همه زمینه ها بهتر است اما شاید عکس محور بودن ایستاگرام, یک مزیت ان باشد چرا که کاربران عادی علاقه زیادی به دیدن عکسها دارند تا خواندن مطالب و حتی دانلود کردن صدا و ویدئو.

ادامه بحث امشب شنبه 8 فروردین 1394 راس ساعت 22:00 در گروه وبمستران:
امشب محور بحث در مورد شبکه های اجتماعی فارسی مثل کلوب و همینطور اپلیکیشن های موبایلی مثل لاین وایبر و ... است
اشاره ای به بحث اینکه جدا از مساله جذب مشتری چقدر بر روی سئو سایت اثر دارد و اثرات ان به چه صورتی نمایان میشود و اصول سئو این شبکه ها چگونه است