واژه نامه ایمیل مارکتینگ

این مقاله به بررسی واژگان رایج در بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ و همچنین توصیه های مفید در توسعه کسب و کار شما در حوزه دیجیتال می پردازد. آشنایی با این واژگان و مفاهیم در جهت توسعه کسب و کار شما یا استارت آپ شما مفید می باشد در این مقاله سعی می شود برای هر واژه توضیحی مختصر اما گویا آورده شود. به همین دلیل به همه افراد توصیه می شود که این مقاله را بخوانند.

اشتراک دو مرحله ایی (Double Opt In)

اشتراک دو مرحله ایی به معنای این است که کاربر از طریق سایت یا روش های دیگر با درج اطلاعات خود درون فرم ورود اطلاعات سایت شما اقدام به ثبت نام برای عضویت در خبرنامه ی ایمیلی شما را می کند سپس یک ایمیل تایید اشتراک در خبرنامه که شامل لینک برای تایید اشتراک کاربر است به طور مثال از طریق سیستم ایمیل مارکتینگ بانواز ارسال می گردد سپس اگر کاربر بر روی دکمه تایید اشتراک در خبرنامه کلیک نمود اشتراک کاربر در لیست ایمیلی شما در سیستم ایمیل مارکتینگ بانواز نهایی می شود. استفاده از روش اشتراک دو مرحله ایی احتمال رفتن ایمیل های شما در ارسال های بعدی به صورت گروهی توسط سیستم ایمیل مارکتینگ بانواز را به شدت کاهش می دهد. تیم فنی سیستم ایمیل مارکتینگ بانواز به طور اکید استفاده از این روش برای عضویت کاربران در خبرنامه های شما را توصیه می نماید. برای استفاده از این روش کافی است با عضویت در پنل سایت ما از طریق api پنل اقدام به متصل کردن فرم اشتراک در خبرنامه سایت خود به پنل ایمیل مارکتینگ بانواز نموده. برای توصیه های بیشتر می توانید با شماره 03136500538 بخش فنی سایت تماس حاصل فرمایید.

استفاده از این روش اشتراک علاوه بر مزیت گفته شده میزان تمایل کاربران به سیستم شما را نمایش می دهد که می توانید با تحلیل این امارها بر اندازی کلی نسبت به کسب کار خود داشته باشید برای بحث مشاوره در زمینه کسب و کار و توصیه های مربوط به بازاریابی می توانید با شماره 03132244251 تماس حاصل فرمایید.

قوانین ضد اسپم

قوانین ضد اسپم یا هرزنامه قوانینی هستند در مورد ارسال ایمیل های ناخواسته که افراد را از دریافت ایمیل های اسپم ناخواسته محافظت می کنند. قوانین CAN-SPAM 2003 از بسیاری از این هرزنامه ها جلوگیری کرد؛اکثر ارائه دهندگان خدمات الکترونیکی نیاز دارند که از این قوانین تبعیت نمایند. همچنین لازم به ذکر است که قوانین ضد هرزنامه اغلب بسته به نوع دولت و کشوری که در آن زندگی می کنید متفاوت است. قبل از هر گونه ارسال ایمیل به صورت ایمیل مارکتینگ نیاز می باشد تا با قوانین ضد اسپم یا هرزنامه آشنا باشید.

قانون ضد اسپم can برای اولین بار در آمریکا در سال 2003 توسط رئیس جمهور آمریکا جورج بوش امضا شد که هنوز هم این قانون مبنای استاندارد برای فرستادن کمپین های ایمیلی بازاریابی تجاری است که توسط اکثر سرویس دهنده ایمیلی (ESP) از جمله ایمیل مارکتینگ بانواز رعایت می شود. این قانون مشتمل براجباری بودن گزینه لغو اشتراک در خبرنامه، انطباق محتوا و رعایت رفتار درست در ارسال است. 

علاوه بر قوانین عمومی ضد اسپم، ایمیل مارکتینگ بانواز خود را موظف به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می داند که در این قسمت می توانید این قوانین را مشاهده نمایید(قوانین استفاده از پنل ایمیل مارکتینگ بانواز و تعرفه خدمات ایمیل مارکتینگ بانواز)

پاسخگوی خودکار

پاسخگوی خودکار یک نوع ایمیل است که توسط سیستم به صورت خودکار برای اطلاع رسانی ارسال می گردد. مثال: هنگامی که مشتری نزدیک به تاریخ تمدید سالانه اکانت خود در سرویس شما می باشد، یک ایمیل پاسخگوی خودکار سه هفته قبل از انقضای عضویت فرستاده می شود که به یادآوری مشتریان شما برای تمدید سالانه اکانت خود کمک می نماید.

میانگین نرخ بازشدن یک کمپین ایمیل مارکتینگ (open rate)

میانگین نرخ باز شدن یک کمپین ایمیل مارکتینگ یک معیار است که شما متوجه می شوید چه تعداد از گیرندگان کمپین ایمیل مارکتینگ شما به نسبت کل تعداد اعضا کمپین شما آن کمپین ایمیل مارکتینگ شما را باز نموده اند. به طور معمول می توانید به این معیار از طریق گزارش سرویس ایمیلی(Email Service Provider) (ESP)خود دسترسی پیدا کنید(به طور مثال در سرویس ایمیل مارکتینگ بانواز در قسمت گزارش ارسال ایمیل می توانید نرخ باز شدن کمپین خود را ببینید). میانگین نرخ باز شدن یک کمپین ایمیل مارکتینگ می تواند منطبق بر لیست مخاطبان شما باشد، با این حال ، یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق نرخ بازدهی نزدیک به 15% -25% را دارا می باشد.

Bounce rate (نرخ ایمیل های نرسیده به کاربران)

ایمیل بونس ایمیلی است که نتوانسته به دست کاربر برسد. بطور معمول، به علت غلط بودن ایمیل کاربر یا در حالت دیگر غیرفعال بودن سرویس دهنده ایمیلی کاربر یا اینکه به دلایل مشکلات داخلی سرویس ایمیلی (Email Service Provider) (ESP) به دست کاربران نرسیده است به طور معمول این مقدار باید در حدود 1 درصد کاربران را شامل شود. دو نوع ایمیل بونس وجود دارد: یکی hard Bounce و دیگری soft Bounce است.

ایمیل انبوه (Bulk Email)

ایمیل انبوه یک کمپین ایمیلی است که برای گروهی از افراد ارسال می شود که معمولا شامل ایمیل های اطلاع رسانی یا بازاریابی مربوط به آن محصول خاص می شوند که به افرادی که در خبرنامه ایمیلی شما عضو هستند در دسته های مختلف ارسال می شوند. بازاریابان حوزه دیجیتیال (دیجیتال مارکتینگ) دریافته اند که شخصی سازی و خودکار سازی ارسال ها موثرتر است به علت اینکه در زمان مناسب برای ارائه پیام مناسب به افراد و شرکت ها کمک می کنند. مثال: شرکت مبلمان تمامی ایمیل های خود را با لیست جدید قیمت ها ارسال کرده به این ترتیب کاربران از قیمت های جدید مطلع می شوند.

نسبت تعداد بازکردن ایمیل به تعداد کلیک بر روی لینک های داخل ایمیل (Click-to-open rate) (CTOR)

نرخ (CTOR)، به نسبت تعداد افرادی که کمپین ایمیلی شما را باز می کنند به تعداد افرادی که بر روی لینک های درون کمپینی ایمیلی شما کلیک می کنند، گفته می شود. این نسبت نشان دهنده میزان تمایل کاربران خبرنامه شما به محتوای ایمیل ارسالی شما دارد.

نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک نمایش دهنده نسبت تعداد کلیک بر روی لینک ها داخل کمپین ایمیل مارکتینگ به تعداد کل افرادی که ایمیل شما را از طریق خبرنامه دریافت کرده اند توجه داشته باشیمد که نرخ CTR تعداد کمی متغیر است که  بسته به محتوای ایمیل شما و همچنین بسیاری از عوامل مختلف می تواند تغییر نماید، اما به طور کلی میزان تغییرات در محدوده 15٪ برای کمپین های مختلف می باشد. مثال: اگر شما 40٪ نرخ کلیک را داشته اید، این بدان معنی است که برای هر 10 نفر که ایمیل شما را باز کرده اند، چهار نفر بر روی لینک های درون کمپین ایمیلی شما کلیک کرده اند.

محتوای پویا

محتوا پویا نوعی از محتوا است که بر اساس نیاز کاربر اختصاصی ارسال می شود به طور مثال اگر کاربر خانمی جوان هست بازاریاب باید محتوایی اختصاصی بر اساس نیاز این شخص ارسال نماید مثلا اگر سایت یا اپلیکیشنی در زمینه فروش کالا کار می کند باید کالاهایی را به صورت خبرنامه حال به صورت ایمیل یا نتیفیکیشن برای کاربر ارسال نماید که نیاز این نوع شخص را در نظر بگیرد. 

برداشتی که از این قسمت می توان داشت این است که اگر در سایت خود فرم عضویت در خبرنامه دارید سعی نمایید در این فرم اطلاعات جزئی افراد را نیز دریافت نمایید حتی در ارسال به صورت وب پوش نتیفیکشن هم باید در نظر داشته باشید که بتوانید اطلاعات جزئی افراد را همراه دیتاهای دیگر آنها داشته باشید. برای مشاوره در زمینه های فنی و توسعه ایی این موارد می توانید با شماره 03132244251 تماس حاصل فرمایید. کلید توسعه کسب و کار داشتن اطلاعات جزئی افراد هست.

 کمپین های ادامه دار 

کمپین های ادامه دار کمپین های  هستند که از قبل آماده هستند، و به صورت جزیی و تکه تکه برای کاربر ارسال می شود به طور مثال یک سایت یا اپلیکیشن آموزش زبان برای آموزش زبان هر روز یا هر هفته جزیی از آموزش را به اطلاع کاربر می رساند به این ترتیب کاربر حال از طریق ایمیل یا از طریق شبکه های اجتماعی یا از طریق دریافت نتیفیکیشن از این اطلاعات بهره مند می شود. به این ترتیب اعتماد کاربر به سایت یا اپلیکیشن شما افزایش می یابد.

تست A/B

تست A/B، یک استراتژی توسعه ایی در ایمیل مارکتینگ برای تست یک المان از یک متن است که در نسخه های مختلف برای پیدا کردن نسخه ای که بهترین روش است کارآمد است. این تاکتیک اغلب توسط بازاریابانی مورد استفاده قرار می گیرد که به دنبال یافتن بهترین نسخه ممکن از متن خود هستند. مثال: در "روش A"، از یک تاکتیک شخصی سازی متن بهره گرفته و نام مشترک خبرنامه را در ابتدای متن آورده. در "روش B"، از یک ضعف اطلاعاتی برای ایجاد حس کنجکاوی استفاده کرده. برای انجام آزمون A / B، این دو نسخه هر کدام به یک بخش از مشترکین ارسال می شود تا تعیین شود که چه نسخه ای موثرتر باشد. بعد از آزمون و گرفتن نتیجه بهتر ارسال کلی صورت می گیرد. این روش یک روش کلی برای سعی و خطا در بازاریابی می باشد.

نویسنده: مسیح فتحی - توسعه دهنده سیستم ایمیل مارکتینگ بانواز