مقایسه ایمیل مارکتینگ و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: آیا روش درست مارکتینگ را انتخاب کرده‌اید؟

لحظه‌ایی هر چند کوتاه برای نگاه به یک روز کاری خود صرف کنید. اگر شما مانند بسیاری از بازاریابان دیگر هستید، احتمالا یک بخش مهمی از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید - نوشتن به روز رسانی وضعیت، ایجاد آگهی، پاسخ دادن به نوشته ها و غیره.

حال، یک لحظه به زمانی که برای ایمیل مارکتینگ خود صرف می‌ کنید، فکر کنید - زمانی که برای افزایش نفرات لیست ایمیل خود می گذارید، زمانی که برای تولید محتوای ایمیلی خود می گذارید، و غیره. اگر شما اکثر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی، و زمان کمی را برای لیست ایمیل خود می گذارید، اشتباه بزرگی را انجام داده‌اید. برای اثبات ادعای خود نگاهی گذرا به آمار و ارقام می‌اندازیم: تعداد کاربران فعال ماهیانه فیس‌بوک بیش از 1 میلیارد کاربر و تعداد کاربران توئیتر نزدیک به 255 میلیون کاربر است و تعداد اکانت‌های ایمیل در کل دنیا تا سال 2013 نزدیک به 3.9 میلیارد اکانت بوده و پیش بینی می شود که این تعداد به 4.9 میلیارد اکانت برسد. با این ارقام می‌توان به این نتیجه رسید که تعداد حساب‌های ایمیل در دنیا نزدیک به 3 برابر کل اکانت‌های فیس‌بوک و توئیتر می‌باشد. از دیدگاه بازاریابی آیا می دانستید که فقط 6 درصد افرادی که در صفحه‌ی فیس‌بوک شما عضو هستند، پست‌های شما را می بینند. در مقابل، نرخ بازشدن متوسط ایمیل مارکتینگ بین 20 تا 30 درصد است که این به معنی است که 5 برابر بازدهی بیشتر از فیس‌بوک می باشد. نرخ کلیک شدن ایمیل در حدود 3 درصد می باشد و نرخ کلیک شدن در توئیتر حدود 0.5 درصد است که این به این معنی است که ایمیل مارکتینگ در مقایسه با توئیتر بازدهی نزدیک به 6 برابر دارد. یک وبلاگ نویس معروف برای تست این ادعا یک مطلب را برای یک عده نفر از طریق توئیتر و همچنین ایمیل به اطلاع آنها رساند، نتایج به صورت زیر می باشد: 300 نفر از طریق توئیتر و 4200 نفر از طریق ایمیل وارد مطلب در وبلاگ شده بودند. برای یک مقایسه سریع به یک آمار رسمی ارجاع می کنیم:

فصل اول 2013 فصل چهارم2012  فصل سوم2012 فصل دوم 2012 فصل اول 2012 میزان بازدید
1.95 2.49% 1.96% 1.77% 1.83% جستجو
0.71% 0.88% 0.73% 0.6% 0.49% صفحات اجتماعی
3.19% 3.58% 3.48% 3.24% 3.06% ایمیل

 از نظر دید روانشناسی در فیس‌بوک شما در بین حدود 1500 داستان در وال کاربر و در بین پست های جذاب دوستانه ایی که افراد در وال خودشان دارند احتمال جذب کاربر از طریق پست شما بسیار پایین می‌ آید. بر عکس این موضوع، وقتی که فردی وارد حساب ایمیل خود می شود، به علت محیط‌ کاربری که حساب های معروف ایمیل مثل جیمیل و یاهو و...دارند احتمال دیدن ایمیل شما بسیار بالاتر است. وقتی که شما ایمیلی از فردی یا شرکتی که می شناسید دریافت می کنید شما به صورت غریزی ترغیب می شوید تا ایمیل آن فرد یا شرکت را باز کنید و از آخرین محصولات و اطلاع رسانی های آن شرکت یا فرد مطلع شوید.سوالی دیگری که در این مورد مطرح می‌ شود این است که آیا ساخت یک شبکه‌ی اجتماعی آسانتر است یا یک لیست ایمیل؟

تا اینجا واضح است که تعامل و نرخ پاسخ از طریق ایمیل نسبت به شبکه‌های اجتماعی بسیار بهتر است. باید بدانید که گرفتن اجازه ارسال ایمیل از کاربران نسبت به جذب از طریق صفحات اجتماعی سخت تر است. یک روش بسیار کارآمد استفاده از فرم های عضویت در وبسایت شما است. در مقالات دیگر سایت در مورد ساخت فرم عضویت توضیحات کافی داده شده است. نتیجه گیری

آیا باید تبلیغ در شبکه های اجتماعی را کنار بگذاریم؟ 

ما به شما این توصیه را نمی کنیم که فرصت بازاریابی در این شبکه ها را از دست دهید اما به شما این توصیه را می کنیم که از این شبکه ها برای افزایش تعداد کاربران لیست ایمیل خود استفاده کنید.