اتوماسیون و تاکتیک های ایمیلی کارآمد برای افزایش شرکت کننده در وبینار

 وبینار ها و مراسم این چنین جزء بخش های ضروری یک بازاریابی سالم هستند. از آن ها برای ایجاد لیست تماس جدید، آشنایی با رهبران، و محکم کردن روابط با مشتری ها استفاده می شود. بااین حال یک وبینار احتمالاً مراسمی است که شما فقط چند بار در سال آن را برگزار می کنید.

در این جا نکاتی درباره ی استفاده از اتوماسیون و ایمیل بازاریابی قرار داده ایم تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز مراسمتان آماده است.  

بدست آوردن تعریف درستی از مخاطبان و مرحله ی چرخه ی زندگیتان

در اتوماسیون بازاریابی ما معمولاً درباره ی اهمیت نحوه ی ارائه و سپس پیام دادن با خوش رفتاری صحبت می کنیم. اما اگر مخاطب اشتباه را جذب کنیم هیچ کدام ازاین ها اهمیتی نخواهد داشت.

پس بیایید با شرکت کننده شروع کنیم.  مشخصات و علایقشان چیست؟ اگر شما دارید از تاکتیک های اتوماسیون بازاریابی استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که در نظر فرد مورد نظر و در مرحله ی گشت و گذار خریدار/فروش جذاب جلوه کنید.

 

البته ممکن است شما همین الان ایده ای از این که وبینارتان باید در مورد چه چیزی باشد داشته باشید، اما بد نیست ببنید که آیا نوع موضوع با نوع مخاطبانی که سعی در جذب آن ها دارید و مرحله ی تصمیم گیری ای که آنها اکنون در آن هستند هماهنگی دارد یا نه.

سپس لیستی از مشتری ها و رهبرانی که دوست دارید در مراسمتان حضور یابند تهیه کنید. بر اساس لیست "کسانی که باید شرکت کنند" شما می توانید آن ها را شخصاً دعوت کنید و یا از یک گردش ایمیلی شخصی سازی شده استفاده کنید.

اگر سخنران ها یا اسپانسر های دیگری هم هستند، از آن ها نیز بخواهید شرکت کنندگانی را دعوت کنند. از این طریق می توانید دسترسیتان را به شدت زیاد کنید. در صورت امکان به آنها اجازه دهید چیزی به مخاطبان بدهند، برای مثال یک تخفیف روی بلیط ها و یا یک کتاب.

البته که اهداف خودتان مهم اند – بعداً به آن می رسیم – اما اهمیت دادن به مخاطبان مورد نظرتان باید نقطه ی شروعی برای همه چیز باشد، از برنامه ریزی اولیه، محتوا، نحوه ی ارائه تا دنبال کردن بحث بعد از مراسم.

با در نظر داشتن این موضوع:

1.    یک موضوع بی نظیر انتخاب کنید و آن را به عنوانی تبدیل کنید که همه بخواهند در آن شرکت کنند

در زندگی واقعی برای رفتن به مراسم ممکن است پول پرداخت بشود یا نشود، ولی مشخصاً شرکت در آن ها مقدار قابل توجهی از وقت آدم را می گیرد. شرکت در وبینار ها معمولاً رایگان است، پس هیچ مانع خریدی برای آن ها وجود ندارد، اما شما با تعداد زیادی از آن ها رقابت می کنید. پس آماده باشید که ارزش و اهمیت آن را در معرض دید قرار دهید.

اگر موضوعتان افتضاح باشد غیر ممکن است بتوانید کاری کنید که مردم شرکت کنند. سعی کنید موضوعی انتخاب کنید که به قدری وسعت داشته باشد که برای تعداد زیادی از مخاطبان جذاب باشد، ولی هدفمندی اش به قدری باشد که در نهایت زیادی "سطح بالا" نشود. هر چقدر موضوعتان خاص تر باشد، شرکت کنندگانتان چیز های ارزشمندتر و راهنمایی های کاربردی تری را با خود خواهند برد.

این که موضوع مستقیماً به محصولتان یا مشکلی که دارید حل می کنید مربوط باشد یک مزیت بزرگ است. عمدتاً به این علت که به شما اجازه می دهد راحت تر آن را پیگیری کنید و به آسانی میزان علاقه مندی به آن را از روی میزان اعضا و شرکت کنندگان اندازه گیری کنید.

عنوان (و عنوان فرعی) مراسم شما حیاتی است. باید به گونه ای طراحی شود که توجه مخاطبان را جلب کند و تضمین کند که به صورت واضح و شفاف درباره ی اهمیت و ارزش موضوع با شرکت کنندگان گفتگو می کند.  یک عنوان ایده آل برای مراسم باید به گونه ای باشد که همه بگویند "من باید این را بدانم". شما باید کسانی که احتمال دارد در مراسمتان شرکت کنند را با این عنوان به دام بیندازید و سپس آن ها را به سمت یک صفحه ی راهنما هدایت کنید و جزئیات بیشتری را در اختیارشان قرار دهید.

موضوع و عنوان ایده آل وبینار شما:

  • برای مخاطبانی که به قدر کافی زیاد اند جذاب است
  • به اندازه ای هدف دار است که منظور شما را برساند
  • مستقیماً به مخاطب یا محصول مرتبط است
  • درباره ی WIIFM (برای من چه نفعی دارد) مذاکره می کند

شما می توانید از یوتیوب الهام بگیرید و عنوان های مراسم مشابه را پیدا کنید یا در bright talk مشاهده کنید که در هر دسته بندی چه چیز هایی ارائه شده است.

یک مورد برای انتخاب یک موضوع محدود

درست مثل انتخاب محصولات یا وبلاگتان، شما باید موضوعتان را طوری انتخاب کنید که با مخاطبتان هماهنگ باشد. انتخاب عنوانی که زیادی وسیع باشد علاقه مندی و کشش مورد نیاز شما را ایجاد نمی کند. Niel Patel بینشش را درباره ی حسن پیدا کردن سطح درستی از خاص بودن در "راهنمای ایجاد یک وبلاگ موفق" اش به اشتراک گذاشته است.

یک موضوع (زیادی) وسیع: نجاری

موضوع (های) محدود: منبت کاری، حکاکی، نجاری ساختمان سازی، کابینت سازی، کشتی سازی، نجاری وسایل خانه، نجاری تعمیری یا نجاری ژاپنی.

اما حتی تجاری ژاپنی هم ممکن است زیادی وسیع باشد، چرا نجاری Miyadaiku (نوعی نجاری ژاپنی) نه؟ حالا ما داریم اختصاصی کار می کنیم، که کلید مورد توجه واقع شدن است (در بین مخاطبان که مهم است). این موضوع آن قدر عمیق است که صدای مخاطبان را منعکی می کند. شما می توانید در باره ی ابزار مورد استفاده، تکنیک های مورد استفاده و چوب صحبت کنید و سعی کنید این نوع نجاری را بفروشید، آن را ترکیب کنید، نمونه ها و مصاحبه هایی را نشان دهید و غیره و غیره. از ترکیب خاص و سطحی به راحتی نمی توان گذشت.

 

کدام ابزار های شما شبیه ابزار های نجاری ژاپنی اند؟

یک وبینار موفق آن است که...

آموزش بدهد، اطلاعات مفید بدهد، سرگرم کننده باشد... بدیهی است که شما می خواهید به مخاطبانتان اطلاعات مفید بدهید و در صورت امکان به آن ها چیزی یاد بدهید. اما آیا این مقیاس درستی برای سنجیدن میزان موفقیت است؟ اگر اهدافتان را یک درجه بالا تر از بدیهیات قرار دهید واقعی تر می شوند و به شما اجازه می دهند تا موفقیت را با استفاده از تعریفی که خودتان نوشته اید اندازه گیری کنید.

بنویسید که بالا ترین خواسته ی سازمان شما پس از ارائه ی یک وبینار موفق چیست.

هدف و فواید وبینار شما

در اینجا چند مورد از فواید جهانی ای که مراسمتان برای شما به ارمغان می آورد را قرار داده ایم، اگر آنها را بنویسید نه تنها تعیین می کنند که چگونه موفقیت را اندازه گیری خواهید کرد، بلکه تعیین می کنند که چه کسی را ترفیع دهید و چگونه شرکت کنندگان و کسانی که کنسل می کنند یا حضور نمی یابند را مدیریت کنید.

  • مشتری ها را با {پخش / ویژگی / خدمات محصول} آشنا کنید
  • فشار خدمات مشتریان را از طریق آشنا کردن مشتریان با محصول جدید کاهش دهید.
  • فروش های اضافه تر بگیرید.
  • درباره ی تماس ها، امتیاز دهی رهبر و طبقه بندی ما بدانید
  • روی وفاداری و رابطه با مشتریان تمرکز کنید.
  • با محصولات جدید آشنا شوید و آن ها را درباره ی مواد تشکیل دهنده هیجان زده کنید تا آ ها را در برنامه ی مدیریتی ما معرفی کنند. 

هیچ وقت زیادی نفروشید، حتی وبینارتان را

حتی اگر فروش هدف نهایی شما باشد دلتان نمی خواهد که وبینارتان زیادی خودنمایی کند. وبینار ها معمولاً برای هدایت های فکری ومحتوای آموزشی بهتر عمل می کنند. پس از گرفتن سخنران های مهمان از بیرون کمپانی خود نترسید، شما حتماً دلتان می خواهد که از لیست 6 فایده ی برگزاری یک وبینار با سخنران مهمان Clickmeeting از Jarek Wasielewski بهره مند شوید.

  1. پایه ی مخاطبانتان را وسیع می کند (تبلیغ)
  2. اعتبار وبینارتان را افزایش می دهد
  3. محتوای وبینارتان را هیجان انگیز تر می کند
  4. یک چشم انداز جدید اضافه می کند
  5. فشار را از رویتان بر می دارد
  6. اعتبار میزبان را افزایش می دهد

ما نمی خواهیم در طول وبینار در فروش چیزی زیاده روی کنیم. پس بله، یک سخنران مهمان قطعاً چیزی است که باید در نظر گرفته شود، اما مظمئن شوید که او یک سخنران خوب است چون اگر بی کیفیت باشد، همه ی اعتبار و هیجانی که می خواهید از در بیرون می رود.

تبلیغ مراسمتان به شیوه ی درست

بدیهی است برای این که کاری کنیم مردم در وبینارمان شرکت کنند، باید آن را تبلیغ کنیم. می توانید از لیست ایمیل و وبلاگ خودتان استفاده کنید تا روی موضوع وبینارتان تمرکز کنید و یک فراخوانی انجام دهید برای اقدام مردم به ثبت نام.

هیچ چیز مثل اشاره کردن به وبینار در خبرنامه ی روزانه تان نیست، اما فرستادن ایمیل مخصوص برای وبینار ها منجر به تعداد ثبت نام های خیلی بیشتری می شود. این یک اعمال تمرکز روی بازاریابی ایمیلی تان است. ممکن است بخواهید همه ی راه های ارتباطی تان را بررسی کنید و ببینید کدام یک برای بالا بردن تعداد شرکت کنندگانتان بهتر است.

ترتیب کمپین ایمیل و کمپین راه اندازیتان را برنامه ریزی کنید

اطمینان حاصل کنید که همه ی مراحلی که به مراسم منتهی می شوند را انجام داده اید، در نظر بگیرید که شرکت کنندگان در مراحل مختلف نیاز های مختلف دارند و هر کدام فرصت خوبی برای استفاده از محتوای پویا، ایمیل راه اندازی و شخصی سازی برای دستیابی به رفتار مورد نظرتان به شما می دهند.

  • در حین تبلیغات، به مراسم توجه کنید و ثبت نام ها را هدایت کنید
  • پس از ثبت نام و قبل از مراسم، درباره ی محتوا و عملی بودن مراسم اطلاع رسانی کنید، انتظارات را بالا ببرید، تعداد کسانی که کنسل می کنند یا حضور نمی یابند را کاهش دهید.
  • در روز مراسم

مراسم همین حالا دارد برگزار می شود (یا هر گونه یادآوری در لحظه ی آخر، ضرری ندارد)

  • پس از مراسم

متشکرم، پاورپوینت ها یا ویدیو را بفرستید و پیگیری کنید.

کسانی که حضور نمی یابند، حتی اگر قبلاً ثبت نام کرده باشند، ناراحت کننده اند، پس روز قبل از مراسم یک پیام یادآوری بفرستید، مثلاً بگویید یادشان نرود بلیطشان را پرینت کنند یا چیزی به برنامه اضافه کنید. اگر حضور فیزیکی در مراسمتان رایگان است یک هزینه برای کسانی که حضور نمی یابند تعیین کنید.

به ثبت نام کنندگان یک پاورپوینت یا فیلم ضبط شده بدهید

می توانید فیلم ضبط شده ی وبینار را برای کسانی که ثبت نام کرده اند ولی نمی توانند شرکت کنند، ایمیل کنید. اگر این کار را بکنید، حواستان باشد که در آگهی هایتان به آن اشاره کنید، زیرا در این صورت مطمئناً تعداد ثبت نام کنندگان خیلی بیشتر خواهد شد. اگر مراسم را ضبط نمی کنید، فرستادن پاورپوینت ها می تواند جایگزین خوبی باشد.  

بازپخش وبینار هم می تواند برای مدت محدودی در دسترس باشد. این کار حتی می توانند به ایجاد یک حس ضرورت کمک کند. حدود یک هفته مدت زمان مناسبی است. تا 39% افراد ممکن است فیلم های ضبط شده ی وبینار را ببینند و با قرار دادن یک ضرب العجل شما هنگام پایان آن یک دلیل موجه دیگر برای تماس خواهید داشت.